''Alleen als het bedrijfsleven en de overheid structureel en lokaal samenwerken, kunnen we de strijd tegen overgewicht winnen". Dit stelde Paul Rosenmöller, voorzitter van het Convenant Gezond Gewicht, op 30 januari tijdens de Nationale Balans Top in Den Haag. De oproep van Rosenmöller is tevens een reactie op de cijfers rondom overgewicht, die het RIVM bekend maakte.
Volgens Rosenmöller laten die cijfers van het RIVM opnieuw zien dat overgewicht een hardnekkig probleem is dat samenwerking vereist van alle betrokken partijen. Een aantal gemeenten en bedrijven laten al zien dat het mogelijk is om gezond eten en bewegen te bevorderen als er wordt samengewerkt, maar dit moet volgens het Convenant Gezond Gewicht op veel meer plekken gebeuren. "We zien mooie voorbeelden van publiek-private samenwerking in gemeenten als Rotterdam, Zwolle, Veghel, Amsterdam, Den Haag en Utrecht. Daar werken verschillende bedrijven en organisaties samen om gezond eten en bewegen te stimuleren."
Samenwerkingen
Zo stimuleren de gemeente Rotterdam, een waterbedrijf en basisscholen in hun gemeente om het drinken van water voor kinderen en ouders aantrekkelijker te maken, in Veghel maken publiek -en private partijen gebruik van elkaars netwerk en zet een lokaal bedrijf eigen werknemers in om tijdens sporttoernooien een gezonde maaltijd te bereiden. Utrecht heeft lokale ondernemers die groente en fruit leveren. Tevens maken supermarkten kinderen enthousiast voor het eten van gezonde voeding en werken cateraars samen met partners aan gezonde school- en bedrijfskantines.
Connexxion
Dat busbedrijf Connexxion onlangs besloot snoepautomaten in zijn bussen te plaatsen, vindt Rosenmöller verwerpelijk. "Dat is nu precies wat we niet moeten doen. Ik sta er ook van te kijken dat een bedrijf dit soort initiatieven neemt in deze tijden waarin we juist moeten samenwerken om overgewicht tegen te gaan. Het gaat om gezamenlijke activiteiten en langdurige samenwerking tussen alle partijen. Dát is de strategie die we moeten voortzetten om de slag tegen overgewicht te winnen", aldus Rosenmöller.
JOGG
Deze strategie sluit aan bij de integrale lokale aanpak van Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG), onderdeel van het Convenant Gezond Gewicht en inmiddels door 13 gemeenten en een provincie omarmd. Door publiek-private samenwerking in te zetten worden lokale bedrijven nauw betrokken bij het stimuleren van een gezond gewicht en een gezonde leefstijl in hun gemeente.
Het Convenant zet zich in om nog veel meer gemeenten aan te laten sluiten bij JOGG, zodat voldoende bewegen en gezonder eten de norm wordt in elke wijk.
27 partijen
Het Convenant Gezond Gewicht is een samenwerkingsverband van in totaal 27 partijen afkomstig van overheden, het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties, die zich gezamenlijk inzetten om de stijgende trend van overgewicht en obesitas om te buigen in een daling. Het Convenant Gezond Gewicht bestaat uit een koepelconvenant, waarin de overall doelstellingen zijn opgenomen en procedurele en organisatorische afspraken zijn gemaakt, en 4 deelconvenanten: werk, school, consument en vrije tijd en JOGG waarin een deel van de partijen afspraken hebben gemaakt voor dat specifieke terrein. Het convenant heeft een looptijd van 2010 tot 2015. JOGG is een landelijk initiatief dat zich richt op jongeren tot 19 jaar, hun ouders en omgeving. Het JOGG-bureau werkt samen met Albert Heijn, Albron, FrieslandCampina, Nutricia, Unilever en Zilveren Kruis Achmea.
bron: Convenant Gezond Gewicht, 30/01/12