Elke euro geïnvesteerd in sport en bewegen levert € 2,76 op.
SROI betekent Social Return on Investment. Het SROI-cijfer is een manier om het maatschappelijk rendement van investeringen in sport en bewegen uit te drukken. Op dit moment is het SROI-cijfer 2,76. Dat betekent dat in Nederland de maatschappelijke opbrengsten van sport en bewegen 2,76 keer hoger zijn dan de kosten. Er mag dus gerust (meer) geïnvesteerd worden in sport en bewegen. Dat levert namelijk een positief maatschappelijk rendement op.
De positieve opbrengst schuilt bijvoorbeeld in gezondheidswinst, een hogere levensverwachting en lagere zorgkosten. En in lager ziekteverzuim op de arbeidsmarkt en een hogere kwaliteit van leven.
De SROI is – op basis van de rekenmethode van adviesbureau Rebel en het Mulier Instituut – door Kenniscentrum Sport & Bewegen begin 2024 opnieuw geschat, op basis van cijfers uit 2022. De resultaten laten zien hoe belangrijk het is om als maatschappij te blijven investeren in sport en bewegen. Voor de belastingbetaler is het een verantwoording van het geld dat wordt uitgegeven. Het cijfer helpt politici en bestuurders ervan te overtuigen dat investeren in sport en bewegen loont.
Een SROI-cijfer hoger dan 1 laat een positieve verhouding zien tussen de kosten en opbrengsten van sport en bewegen in Nederland.
Belangrijk is dat een hoger SROI-cijfer niet betekent dat je tevreden achterover kunt leunen. In de laatste meting steeg de SROI weliswaar van 2,70 naar 2,76. Maar deze stijging komt vooral door de inflatie in Nederland. Tegelijk voldoen minder mensen aan de beweegrichtlijnen ten opzichte van de laatste meting. Dat is geen goed nieuws en een sterk signaal om te blijven investeren om mensen in beweging te krijgen.